Case: Euroports kiest weer voor Timmerman

Euroports beheert zes binnenlandse rivierterminals, zes on-site terminals en twintig diepzeeterminals. De terminals bieden verschillende soorten gespecialiseerde opslag aan, waaronder faciliteiten met klimaatbeheersing en een terminal die de International Food Standard (IFS) -certificering heeft gekregen. Elke terminal biedt gemakkelijke toegang tot belangrijke markten over de weg, per spoor, over de binnenwateren of over zee.

Op de Inland terminal in Seraing (BE) maakte men al gebruik van een Liebherr 944 en een 954, die eerder door L. Timmerman & Zn op een truck werden gezet. Eén van deze machines was aan vervanging toe en dus nam SOMTP, de importeur van Liebherr, contact op met de vraag of dit ook mogelijk was met een nieuwe machine (LH60). Harry Bouillon, verantwoordelijk voor projecten en onderhoud bij Euroports, praat ons bij over de kostenbesparing die zij kunnen realiseren dankzij de verbouwing die Timmerman deed aan de machine.

Flexibiliteit en goedkoper lossen
“Op de Inland terminal worden schepen gelost langs een kanaal. We waren op zoek naar een oplossing om op verschillende locaties per dag te kunnen lossen,” vertelt Bouillon. “Met de machine die L. Timmerman & Zn voor ons verbouwd heeft, hebben we maar één persoon nodig die gelijktijdig chauffeur én machinist is. Er komt dus geen separate dieplader meer aan te pas om de machine te vervoeren. Dat scheelt tijd en kosten.”

Moderne wensen en veiligheidseisen
L. Timmerman & Zn hield rekening met het feit dat Euroports een jonge truck zocht, met een maximale hoogte van 3,95 meter. In samenwerking met SOMTP werd ook de capaciteit en het bereik
van de machine gewaarborgd. “Een oudere truck is niet wenselijk in verband met verkrijgbaarheid van onderdelen,” vertelt directeur Marc Timmerman. “Maar al snel kwamen we erachter dat de
huidige trucks veel hoger zijn dan de oudere trucks, en dan zou de transporthoogte te hoog worden. Gelukkig hebben we een 6-assige Spierings truck gevonden, die we konden gebruiken.”

De mobiele material handler werd aangepast naar de eisen van het Belgische wegverkeer. “De mast kan nu beter worden opgevouwen in verband met transporthoogte, en de kraan is zo gepositioneerd dat de verdeling van de as-lasten aan de regelgeving voldoet,” legt Timmerman uit. “Ook hebben we gewerkt aan de bereikbaarheid van de cabine, door een speciaal opklapbaar bordes te maken. Nu is ook onderhoud eenvoudiger uit te voeren.” Naast de modificaties werd er een nieuwe gevarenanalyse en risico-reductie gemaakt voor de huidige CE regelgeving.

L. Timmerman & Zn heeft veel ervaring met speciale projecten en het certificeren hiervan. Dankzij de uitstekende voorbereiding en samenwerking tussen Liebherr, SOMTP, Euroports en L.
Timmerman & Zn werd er een mooi resultaat neergezet. Bouillon: “We hebben nu een moderne machine op een moderne truck die aan de eisen van deze tijd voldoet. Op Belgisch kenteken!”

Klant: Euroports
Categorie: Bouwmachines

Blijf op de hoogte: meld je aan voor maandelijkse updates, meer niet!